Positief coachen individuele vaardigheden
Positief coachen individuele sportvaardigheden in het bewegingsonderwijs
Nascholing coachen individuele sportvaardigheden voor docenten voortgezet onderwijs
Veel docenten hebben een achtergrond in spelsport of een wat meer conditionele sport als fietsen of hardlopen. Ineens stond je voor de klas en ben je sporters individueel aan het coachen; een leerling die voor het eerst salto springt, een hockeystick die te hoog wordt gezwaaid, een frisbee die niet draait. Tijdens het coachen roep je vooral wat de leerling wel, of niet moet doen. "je moet de frisbee wel laten draaien"...
Tijdens je studie heb je algemene kennis opgedaan over coaching, maar heb je vooral energie besteed aan het leren lesgeven, klassenmanagement, lesdoelen halen en de technieken van bepaalde sporten. Het is tijd voor een opfriscursus coachen! Tijden de scholing positief coachen leer ik je anders kijken naar feedback en feed forward. We gaan het hebben over wat de sporter op dat moment echt nodig heeft. Hoe we op het juiste moment de juiste techniek kunnen toepassen. Ook gaan we het hebben over de leerling centraal zetten; luisteren naar de leerling. En hierbij op een vragende en ongedwongen manier coachen waarbij de leerling de regie heeft over zijn of haar leerprestaties.
Wat ga je leren?
Hoe verhoog je intrinsieke motivatie bij leerlingen
Wanneer geef je instructie? Wanneer stel je een vraag?
Wat is de invloed van zelfvertrouwen, en hoe verhogen we dit
Hoe kun je mentale vaardigheden (sport psychologie) inzetten in je les LO
Hoe stimuleer je zelfstandig werken
Postitief coachen gaat verder
Onder positief coachen valt meer dan alleen een compliment geven. Het is een 'way of coachlife'. Elke handeling die je doet alles wat je zegt is van grote invloed op het gedrag van je sporters. Ook de keuzes die je maakt dragen bij aan de algemene sfeer in de training en dat betekent ook dat de keuze voor een opdracht negatief kan uitpakken, ook al ben je nog zo vrolijk en lief voor de sporter.
Effecten van positief coachen
Verhogen intrinsieke motivatie
Langere deelname (sport, werk, hobby)
Fijnere sfeer
Verbetering resultaten
Taakgericht
Wat je zegt blijft hangen. Als je zegt "je gooit je benen niet hard genoeg op" zal de sporter zich daarmee bezig houden op een negatieve manier. In plaats daarvan kun je ook zeggen: "Gooi je hakken over je hoofd". De sporter moet ook weten wanneer iets wel of niet lukt: "je salto is niet hoog genoeg" of "maak je salto over mijn hand"
Vragen stellen
Door het beantwoorden van een open vraag zal de leerling meer betrokken zijn en ook meer onthouden. Een antwoord op een open vraag kan je bevestigen door een compliment.
Trainer: "Hoe zorg je er voor dat je sneller gaat draaien"
Sporter: "door mijn knieen te pakken"
Trainer: "ja hartstikke goed"
In een 'foute poging' kun je met het bovenstaande voorbeeld als nog een compliment geven - gaaf he!