Positief coachen individuele vaardigheden

Positief coachen individuele sportvaardigheden in het bewegingsonderwijs

Nascholing  coachen individuele sportvaardigheden voor docenten voortgezet onderwijs

Veel docenten hebben een achtergrond in spelsport of een wat meer conditionele sport als fietsen of hardlopen. Ineens stond je voor de klas en ben je sporters individueel aan het coachen; een leerling die voor het eerst salto springt, een hockeystick die te hoog wordt gezwaaid, een frisbee die niet draait. Tijdens het coachen roep je vooral wat de leerling wel, of niet moet doen. "je moet de frisbee wel laten draaien"...

Tijdens je studie heb je algemene kennis opgedaan over coaching, maar heb je vooral energie besteed aan het leren lesgeven, klassenmanagement, lesdoelen halen en de technieken van bepaalde sporten. Het is tijd voor een opfriscursus coachen! Tijden de scholing positief coachen leer ik je anders kijken naar feedback en feed forward. We gaan het hebben over wat de sporter op dat moment echt nodig heeft. Hoe we op het juiste moment de juiste techniek kunnen toepassen. Ook gaan we het hebben over de leerling centraal zetten; luisteren naar de leerling. En hierbij op een vragende en ongedwongen manier coachen waarbij de leerling de regie heeft over zijn of haar leerprestaties. 

Wat ga je leren?

Postitief coachen gaat verder

Onder positief coachen valt meer dan alleen een compliment geven. Het is een 'way of coachlife'. Elke handeling die je doet alles wat je zegt is van grote invloed op het gedrag van je sporters. Ook de keuzes die je maakt dragen bij aan de algemene sfeer in de training en dat betekent ook dat de keuze voor een opdracht negatief kan uitpakken, ook al ben je nog zo vrolijk en lief voor de sporter. 

AutonomieDe aanwezigheid van autonomie verhoogt de intrinsieke motivatie bij sporters. Dit houdt in ze het gevoel moet hebben dat ze inbreng hebben in de training en uiteindelijk ook jaardoelen. Het gevoel hebben dat je inbreng hebt in een training wil uiteraard niet zeggen doe maar waar je zin in hebt. Het is ook niet je wil doordrukken dat jij wil dat ze vanavond gaan reuzen. Autonomie in de juiste setting zorgt ervoor dat sporter aan jou vragen "mogen we vanavond reuzen" - "ja hoor"

Effecten van positief coachen

Assistenten opleiding GV Elistha ElstZelfstandig werken in kleine groepjes
Assistenten opleiding GV Elistha ElstWerken met taakgerichte aanwijzingen

Taakgericht

Wat je zegt blijft hangen. Als je zegt "je gooit je benen niet hard genoeg op" zal de sporter zich daarmee bezig houden op een negatieve manier. In plaats daarvan kun je ook zeggen: "Gooi je hakken over je hoofd". De sporter moet ook weten wanneer iets wel of niet lukt: "je salto is niet hoog genoeg" of "maak je salto over mijn hand" 

BindingSportvrienden dragen jou naar een hoger niveau. Ook zorgen ze ervoor dat je veel langer bij een club actief blijft. Zorg ervoor dat er gekletst kan worden, of dat er activiteiten worden georganiseerd die groepsbinding maar ook individuele binding stimuleert. 

Vragen stellen

Door het beantwoorden van een open vraag zal de leerling meer betrokken zijn en ook meer onthouden. Een antwoord op een open vraag kan je bevestigen door een compliment.

Trainer: "Hoe zorg je er voor dat je sneller gaat draaien"
Sporter:  "door mijn knieen te pakken"
Trainer: "ja hartstikke goed" 

In een 'foute poging' kun je met het bovenstaande voorbeeld als nog een compliment geven - gaaf he!

CompetentieEr gaat meer goed dan je denkt! Zag jij bij deze foto kromme armen of een hoge zwaai? Een compliment over een hoge achterzwaai geeft de sporter een enorme boost in het zelfvertrouwen en kan er zelfs voor zorgen dat de volgende beurt met rechte armen wordt geturnd.